Verhuizen1

Wat heb je aan een pakketdienst?

Als ondernemer of consument wil je graag dat bestelde producten snel worden geleverd. Of je nu een kledingstuk besteld of bezig bent met een simpele verbouwing. Veel webshops kunnen al binnen een dag leveren via de pakketservice.

Visitekaartje

Door de komst van internet laten steeds meer mensen producten thuis bezorgen. Door het wegvallen van de fysieke winkel vervalt er ook een stuk klantcontact. Vaak is de koerier dus het visitekaartje van je bedrijf. Daarom wordt er steeds vaker gekozen voor een structurele samenwerking met een koeriersdienst.

Prijzen

De gehanteerde prijzen die een koeriersdienst stelt hangt vaak ook af met de kenmerken van de producten die worden verzonden. het soort product, het gewicht en de bestemming en tijd waarin je het bezorgd wil hebben is vaak de drijfveer van het bedrijf. Hoe hoger het serviceniveau, hoe hoger de prijzen zullen uitvallen.

Voordelen

Als ondernemer wil je niet dat je veel tijd moet spenderen aan het logistieke proces. Veel bedrijven besteden daarom deze processen uit zodat ze zich bezig kunnen houden met hetgeen waar ze het beste in zijn. Een samenwerking met een koeriersdienst kun je ver door voeren. Aan de hand van afspraken kunnen de producten worden opgehaald en geleverd op vaste tijden. een samenwerking als deze levert veel voordelen op:

∙ Je kan je als bedrijf beter focussen op de dingen waar je goed in bent.
∙ Je loopt minder risico, omdat dit qua logistiek bij de koeriersdienst ligt.
∙ Als logistiek wordt uitbesteedt heb je geen last van hoge kosten omtrent je wagenpark.
∙ Door gecombineerd vervoer kan een pakketdienst vaak voor lage tarieven zijn diensten uitvoeren.

Lokale spelers

Ook lokaal kan een koerier voordelig uitpakken. Wanneer je dit door een lokale logistieke speler laat uitvoeren kan de gunstfactor voor een onderneming nog net iets hoger uitvallen. Er zijn overkoepelende organisaties zoals pakketnet die door verscheidene lokale logistieke spelers te gebruiken, toch geheel Nederland kunnen bedienen.