Zonne Energie

De Digitale energie

De Digitale energie

Energiebedrijven in Nederland weten zichzelf best goed te verkopen. De markt is vrij open en energieleveranciers gaan elkaar te lijf met lage prijzen en cashbacks als je klant wordt. Toch laten energieleveranciers een groot deel van de markt liggen door wel te verkopen maar de deal niet af te sluiten. Kortom het verkooppraatje wordt verteld, maar de uiteindelijke afsluiter of vraag die de klant de beslissing laat nemen om over te stappen wordt niet gesteld!

Energievergelijkingssites

Om mee te kunnen spelen in de huidige energiemarkt moet je stevig in je schoenen staan en veel kunnen bieden. Je raakt failliet als je niet concurrerend bent. Verschillende websites op het internet vergelijken voortdurend de prijzen en andere voordelen van de energieleveranciers. Hoe hoger je scoort bij de vergelijkingssites hoe meer klanten zich zullen melden.

Websites van energieleveranciers

De websites van de energieleveranciers zijn bij vergelijking allemaal hetzelfde. Allen websites vragen om een gezinssituatie of postcode waarmee de klant een berekening kan maken. Als een klant hier dus een berekening gaat maken betekend dat dat hij of zij geïnteresseerd is en een potentiële klant. Gek genoeg is het de klant die zelf actie moet ondernemen om klant te worden. De energieleveranciers laten potentiële klanten lopen. Ze ‘closen’ de deal zoals dat heet niet.

Mobiele websites

Een toepassing die erg in opkomst is zijn de mobiele telefoons. Klanten gebruiken steeds langer per dag het internet om zaken te zoeken. Vaak is dat tegenwoordig op de mobiele telefoon.

Email en affiliate marketing

De andere mogelijkheden om klanten te bereiken laat de aanbieder Qurrent zien. Deze vrij nieuwe speler op de markt weet zich in 2017 op de tweede plek tussen de grote energieleveranciers te plaatsen op de lijst van digitale marketing door energieleveranciers. Dit is dankzij intensieve e-mail en affiliate marketing.

Customer care en sociale media

Een belangrijk component naast het opvolgen van gebruik op de website en het zogezegd ‘closen’ van de deal is de reacties van mensen. Sociale media wordt veel door potentiële klanten gebruikt. Goede reacties op sociale media zoals Facebook over de behulpzaamheid van het bedrijf kan wonderen doen. Het blijkt namelijk dat klanten veel van hun overstapmotieven laten afhangen aan de snelheid en accuraatheid van de customer service. Dit wordt gezien als het meest belangrijke aspect na de prijs.

Energieleveranciers zijn op de goede weg de grootste aandachtspunten zijn het ‘closen’ van de deal en de sociale media.

Leave a Reply