Verbouwen

Nieuw actieplan voor het aantrekken van jongeren

Er is een nieuw actieplan op komst dat er voor moet gaan zorgen dat jongeren weer gaan geloven in de technici die wij nodig zullen hebben om de economie draaiend te kunnen houden. Het plan dat ingezet gaat worden heet ‘Job on Wheels’. Dit wil zeggen dat dit echt gericht is op technische die veel met de auto of een bestelbus moeten gaan reizen om hun werk te voltooien, bijvoorbeeld elektriciens, automonteurs en loodgieters.

Imagoprobleem

De sectororganisatie Febiac gaat dit onder andere doen, door het ter beschikking stellen van nieuw automateriaal. De auto- motor- en truckfederatie stelden hierbij zichzelf als hulp voor. Niet alleen in Nederland zijn er problemen met te weinig monteurs, ook Belgie heeft het niet simpel om nieuwe monteurs te weven. De technische studies trekken steeds minder jongeren aan en kampen hierdoor met een imagoprobleem. De meeste jongeren willen steeds meer richting de computers gaan omdat hier in de meeste gevallen steeds verder in te stijgen is. Ook is er met deze opleidingen veel meer te verdienen (hier moet dan wel hard voor gestudeerd zijn natuurlijk).

Studie

Uit de studie van consultant Roland Berger van 2012 blijkt dat het aantal gediplomeerden in technische studies voor de meeste sectors, tussen 2005 en 2010 met een zekere waarde van 17 procent gezakt is. Na het diploma gehaald te hebben blijft gemiddeld 1 op de 8 jongeren in de sector hangen. Tal van bedrijven vinden totaal geen werknemers meer: vorig jaar stonden er 500 banen open waar gewoonweg niemand voor te vinden was.